-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:38528 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

در زمينة دوست يابي و روش هاي صحيح و معيارهاي دوست يابي از نظر ائمه (ع) و هم چنين روش هاي حفظ پايه هاي دوستي و مستحكم سازي آن رواياتي را نقل كنيد و توضيحاتي بدهيد؟

با توجه به اين كه نياز به دوستي و دوستان يكي از نياز هاي مهم انسان است و جاي خالي اين نياز را چيز ديگري پر نمي كند، بايد زمينه هاي دوستي و روابط دوستانه مورد دقت قرار گيرد. از اين رو امام حسن مجتبي (ع) به يكي از فرزندانش فرمود: پسرم ! با احدي برادري و دوستي مكن مگر بداني به چه جاهايي مي رود و با چه افرادي نشست و برخاست مي كند و چون خوب بر احوالش آگاهي يافتي و روش او را پسنديدي، با او دوستي كن. دوستي تو به خاطر اين باشد كه او را از لغزش ها باز داري و در تنگدستي به او ياري رساني.[3]

علي (ع) فرمود: هرگاه وضع شخصي بر شما نا معلوم شد و دين و آيين او را نشناختيد، به دوستانش بنگريد. اگر اهل دين و آيين الهي اند، از نيز پيرو آيين خدا است.[4]

دوستي هاي ممنوع

1ـ دروغگو : امام سجاد (ع) به يكي از پسران خود فرمود: فرزندم !پنج دسته را در نظر داشته باش و با آنان همنشين و هم گفتار و رفيق راه مشو: مبادا با دروغگو همنشين شوي كه چون سراب است؛ يعني دور را نزديك مي كند و نزديك را به تو دور نمايد.1[5]

2ـ فاسق:آن حضرت فرمود: مبادا با فاسق همنشين شوي كه تو را به لقمه اي نان و يا به كمتر از آن بفروشد.[6]

3ـ بخيل : فرمود: مبادا با بخيل دوست شوي، زيرا وقتي به كمك مالي او نيازمند بشوي ك تو را رها مي كند.[7]

4ـ احمق و نادان: فرمود: مبادا با احمق دوست شوي، زيرا براي اين كه به تو سودي برساند، به تو ضرر مي رساند.[8]

5ـ قاطع رحم. فرمود: از همنشيني با كسي كه پيوند خويشاوندي را قطع كرده ، دوري كن ، زيرا كه من او را در سه جاي قرآن مورد لعن و نفرين يافتم.[9]

6ـ بد زبان. لقمان حكيم به فرزندش فرمود: فرزندم! هيچگاه بد زبان تو را فريب ندهد، زيرا بر دلش مهر زده شود و اندام و جوارحش عليه اوشهادت خواهد داد.[10]

7ـ جاهل : امام علي (ع) به فرزندش امام حسن(ع) فرمود: صحبهْْ الجاهل شؤم؛ همنشيني با جاله ، نحس و بي بركت است.[11]

8- فرومايگان: آن حضرت به امام حسين(ع) فرمود: و من خالط الأنذال حقّر ؛[12]هر كه با فرومايگان معاشرت كند، پست و حقير شود.

9ـ اشرار : امام جواد(ع) فرمود: مبادا با شخص بدكار و تبهكار دوستي و رابطه برقرار كني، زيرا او

همانند شمشير است كه جلوة زيبايي دارد، ولي اثرش زشت و نازيبا است.[13]

حفظ رابطه با دوستان خوب:

در سفارشهاي لقمان حكيم به فرزند خود به بر قراري رابطه با دوستان خوب تأكيد شده است : دوست خوب بهتر از تنهايي و گوشه نشيني است. فرزندم! هزار دوست براي خود انتخاب كن و بدان كه هزار دوست كم است و هيچ كس را دشمن خود مساز، زيرا يك دشمن هم زياد است.

هم چنين امير المؤمنين(ع) فرمود: تا مي تواني دوستانت را زياد كن. دوستان به هنگام ياري جستن تكيه گاه وپشتيبان آدمي هستند.[14]

براي استحكام دوستي ها بايد آداب و برخوردهاي اجتماعي انسان متناسب باشد.

در اين زمينه مراعات اموري لازم است:

1ـ احترام به شخصيت ديگران،

2ـ حُسن خلق،

بداخلاقي موجب پراكنده شدن دوستان مي شود. اميرالمؤمنين(ع) به فرزندش محمد بن حنيفه فرمود: مبادا به خود بيني و بداخلاقي و بي صبري مبتلا شوي، زيرا با اين صفات هيچ دوستي برايت باقي نمي ماند و پيوسته مردم از تو كناره مي گيرند.[15]

3ـ داشتن روحية عفو و گذشت: علي (ع) فرمود: عذر كسي را كه از تو پوزش بخواهد بپذير و عفو و گذشت ديگران را نيز پذيرا باش.[16]

4ـ خوش زباني ،

5ـ دلسوزي براي دوستان،

6ـ حفظ اسرار ديگران،

7ـ ظلم و آزار نرساندن به دوستان.

عوامل فوق باعث تثبيت و پايداري دوستي ها مي شود.

1[3] محمد جواد طبسي، حقوق فرزندان در مكتب اهل بيت، ص 176.

1[4] همان، ص 176 ، به نقل از بحارالأنوار ، ج 74، ص 197.

1[5] همان، ص 179 ، به نقل از الختصاص ، ص 333.

2[6] همان.

2[7] همان.

2[8] همان.

2[9] همان.

2[10] همان، ص 183، به نقل از الاختصاص، ص 336.

2[11] همان، به نقل از بحار، ج 74، ص 208.

2[12] همان، به نقل از تحف العقول، ص 84.

2[13] هما، به نقل از بحارالأنوار، ج 74 ، 198.

2[14] همان، ص 177 ، به نقل از بحار، ج 75، ص 90.

2[15] همان، ص 258، به نقل از مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 136.

2[16] همان، ص 261 ، به نقل از كنز العمال ، ج 16 ، ص 269.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.